علت کار نکردن فن یخچال

فن یکی از مهم‌ترین قطعات داخلی یخچال است که کار آن به گردش در آوردن هوای سرد و پخش آن به صورت یکنواخت در داخل یخچال است. علاوه بر این، فن به خنک کردن بخش‌های مختلف که در اثر کار کردن گرم شده اند کمک می‌کند. بنابراین می‌توان تصور کرد که کارکرد صحيح و کشف علت کار نکردن فن یخچال تا چه اندازه مهم است. فن یکی از قطعاتی است که به دلیل کارکرد مداوم، امکان خرابی آن دور از انتظار نیست. خود فن از بخش‌های مختلفی تشکیل شده است که بروز مشکل در هرکدام منجر به کار نکردن فن یخچال خواهد شد. دلایل مختلفی برای خرابی و کار نکردن فن وجود دارد که می‌تواند شامل علت‌های ساده‌ای همچون کثیف شدن فن تا عوامل پیچیده‌تر باشد. لازم است تا همه ما از مهم‌ترین علت کار نکردن فن یخچال آشنا شویم تا سریعا آن را شناسایی کرده و با تعمیر کار مجرب جهت رفع مشکل و یا تعویض فن آن را در میان بگذاریم.

علت کار نکردن فن یخچال​

انواع فن یخچال

در داخل یخچال‌های جدید تعداد زیادی فن تعبیه شده است که هرکدام وظیفه خاصی را برعهده دارند؛ بنابراین هنگام خراب شدن فن باید بدانیم که علت کار نکردن فن یخچال مربوط به کدام است تا تعمیر و یا تعویض آن به درستی صورت گیرد.

انواع فن یخچال​
  • فن کندانسور یخچال: به طور کلی کار کندانسور یا کویل یخچال، کشیدن هوای محیط به داخل لوله‌های یخچال و سرد کردن آن است. سپس این هوای سرد در یخچال به گردش در آمده و محیط یخچال خنک می‌شود. در یخچال‌های قدیمی‌تر که کویل کندانسور در پشت یخچال قرار گرفته است، فن کندانسور وجود ندارد. در یخچال‌های جدیدتر که کویل در نزدیکی کمپرسور است، فن کندانسور وجود دارد. فن کندانسور هم در پایین یخچال و نزدیک به فن کمپرسور قرار گرفته است. از مهم‌ترین دلایلی که منجر به خرابی این فن می‌شود تجمع گرد و خاک است بنابراین لوله‌های کویل و خود فن کندانسور باید هر چند مدت یکبار تمیز شوند. از علت کار نکردن فن یخچال، خرابی فن کندانسور است که با صدای زیادی همراه بوده و هوای داخل یخچال خنک نخواهد شد.
  •  
  • فن کمپرسور یخچال: در تمامی مدل‌های جدید و قدیم فن کمپرسور وجود دارد. این فن در قسمت زیرین یخچال و نزدیک به کمپرسور قرار گرفته است. در اثر کارکرد کمپرسور حرارت زیادی تولید می‌شود و کار این فن، خنک کردن کمپرسور است. یکی از علت کار نکردن فن یخچال مربوط به فن کمپرسور است که علت اصلی از کار افتادن آن کثیف شدن بر اثر تجمع گرد و غبار است. بنابراین فن کمپرسور باید به صورت دوره‌ای تمیز شود تا از افت عملکرد آن جلوگیری شود. همچنین نوسانات برق و یا وارد آمدن ضربه به فن، می‌تواند از دیگر علت کار نکردن فن یخچال باشد. در صورت عدم کارکرد صحيح این فن، دمای موتور یخچال تا حد زیادی افزایش یافته و باعث سوختن موتور می‌شود.
  • فن داخلی یخچال: این فن در داخل بدنه یخچال قرار داشته و کار آن به گردش در آوردن هوای سرد در بخش‌های مختلف یخچال است تا زمانی که دمای تمام قسمت‌ها یکسان شود. فن داخلی در داخل یخچال‌ها تعبیه شده است تا از یخ زدگی جلوگیری کند و به این مدل یخچال‌ها، یخچال بدون برفک گفته می‌شود. در حال حاضر در یخچال‌های جدیدتر سیستم‌های دیگری جایگزین عملکرد فن داخلی شده اند.
  • فن اوپراتور یا تبخیر یخچال: فن اپراتور در بخش فریزر یخچال‌ها تعبیه می‌شود. کار این فن گردش هوا و انتقال گرما به گاز یخچال است. از مهم‌ترین کار نکردن فن یخچال ممکن است مربوط به فن اپراتور باشد. خرابی فن اپراتور با سر و صدای زیادی همراه است. عدم تعمیر به موقع این فن، در دراز مدت باعث از کار افتادن فن تبخیر می‌شود.

پیشنهاد میشود مقاله رو به رو را مطالعه کنید :

دلایل از کار افتادن فن یخچال​

دلایل از کار افتادن فن یخچال

با توجه به معرفی انواع فن‌های یخچال، خرابی هر کدام از آن‌ها می‌تواند علت کار نکردن فن یخچال باشد. توجه کنید که علت خرابی و عدم عملکرد صحيح فن‌ها در اکثر مدل‌های یخچال یکسان بوده و عیب‌یابی و تعميرات آن‌ها مشابه است. تجمع گرد و غبار در پشت یخچال باعث از کار افتادن فن کمپرسور می‌شود. کارکرد طولانی مدت یخچال، وارد شدن ضربه، نوسانات برق از دیگر علل خرابی فن یخچال هستند. همچنین قفل شدن موتور فن بر اثر یخ زدن و یا عدن روانکاری به موقع می‌تواند منجر به خرابی فن شود. برای پیشگیری از این مشکلات، باید دقت کنید تا هنگام جابجایی یخچال ضربه‌ای به فن‌های آن وارد نشود. همچنین به منظور جلوگیری از آسیب ناشی از نوسان برق، از محافظ‌های استاندارد برای یخچال استفاده کنید. گاهی بدون هیچ خطا و آسیبی و فقط در اثر استفاده مداوم از یخچال، فن‌ها از کار می‌افتند و نیاز به تعویض آن‌ها می‌باشد. در صورتی که با هیچ کدام از اقدامات صورت گرفته فن کار نکرد و یا متوجه تغییر شکل ظاهری فن شدید، لازم لست آن را تعویض کنید. برای تعویض فن باید کل محتویات یخچال را خالی کنید. برای بررسی و تعويض فن کندانسور و کمپرسور باید پنل پشتی باز شود. برای تعویض فن داخلی، باید قفسه‌های یخچال را خالی کرده و پنل داخلی را باز کنید. البته بهتر است خودتان اقدام به تعمیر و یا تعویض فن نکرده و این کار را به افراد متخصص بسپارید.

 از مهم‌ترین عللی که نشان دهنده خرابی فن یخچال می‌باشند می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • شنیدن صداهای غیر طبیعی از یخچال
  • افزایش دمای فریزر یخچال‌ بدون دستکاری تنظیمات مربوط به دما
  • روشن و خاموش شدن مداوم یخچال
  • تجمع آب در بخش زیرین یخچال

در صورت مشاهده هر کدام از علائم بالا به منظور جلوگیری از آسیب بیشتر یخچال، حتما با سرویس کار ماهر جهت بررسی بیشتر یخچال تماس بگیرید.

 

ساید وی آی پی با کارشناسانی متخصص، متعهد و کارآمد آماده‌ی پاسخگویی به سوالات شما عزیزان می‌باشد. شما می‌توانید با توجه به محل سکونت خود با نزدیک ترین نمایندگی های ما در ارتباط باشید.

شمال و شمال غرب

لواسانات، شمیرانات، نیاوران، ولنجک، الهیه، تجریش، شریعتی، فرمانیه، کامرانیه، چیذر، زعفرانیه، منظریه، ازگل، دربند، دزاشیب، محمودیه، پل رومی، پاسداران، ظفر، میرداماد، جردن، دروس، پارک وی، شهرک غرب، سعادت آباد، ملاصدرا

مرکزی

راه آهن، مولوی، شوش، میدان قزوین، منیریه، حسن آباد، بعثت، افسریه، نازی آباد

شرق و جنوب شرق

گیشا، فاطمی، آرژانتین، عباس آباد، مطهری، فلسطین، توانیر، یوسف آباد، گاندی، امیرآباد

غرب و جنوب غرب

آیت الله کاشانی، باغ فیض، بلوار فردوس، آریا شهر، جنت آباد، جنرال الکتریک پونک، صادقیه، اکباتان، شهرک آپادانا، شهرزیبا، شهرک آزادی، مرزداران، شهرآرا، پاتریس، جلال آل احمد، سردار جنگل، شهرک راه آهن، جنرال میدان المپیک، شهران

 

پیشنهاد میشود مقاله رو به رو را مطالعه کنید :

ساید وی آی پی

نمایندگی یخچال جنرال الکتریک

برای تعمیر لوازم خانگی خود میتوانید از شماره تماس ها یا فرم ثبت درخواست استفاده نمایید.
شما میتوانید با پرکردن فرم زیر درخواست تعمیر خود را ثبت کنید تا در سریعترین زمان کارشناسان ما با شما تماس بگیرند و تعمیرکاران را به محل اعزام کنند.

تخصصی ترین دپارتمان تعمیرات برندهای لوازم خانگی در تهران

دلایل خاموش و روشن شدن فن یخچال

گاهی اوقات ممکن است دقت کنید  که فن یخچال کارکرد صحيحی نداشته و مدام در حال روشن و خاموش شدن است. مهم‌ترین دلایلی که ممکن است باعث این مشکل شوند شامل موارد زیر است:

  • یکسره شدن یخچال
  • از کار افتادن برد یخچال و کار نکردن آن به صورت اتومات
  • خراب شدن ترموستات یخچال
  • خراب شدن کمپرسور یخچال‌
  • نشتی گاز یخچال
  • وجود اشکال در اتصالات مربوط به سیم و پریز
  • خرابی و یا سوختن محافظ یخچال

هرکدام از موارد ذکر شده می‌تواند باعث خاموش و روشن شدن فن شود. تکنیسین‌ با تجربه پس از بررسی هرکدام از این موارد، مشکل اصلی را پیدا کرده و آن را رفع خواهد کرد.

تاریخ انتشار 1402/05/05

‫0/5 ‫(0 نظر)