نحوه تعویض لاستیک درب یخچال

دور درب یخچال‌ها از نوار یا لاستیکی استفاده می‌شود که از مهمترین اجزای یخچال به شمار می‌رود. این لاستیک از ورود هوای گرم به داخل یخچال جلوگیری می‌کند و همچنین مانع از خارج شدن هوای سرد از داخل یخچال می‌شود. اگر لاستیک درب یخچال خراب شود، کمپرسوری که برای تامین هوای خنک داخل یخچال تعبیه شده است، مجبور به کار کردن زیاد شده و ممکن است در دراز مدت این امر موجب استهلاک بیشتر بشود. همچنین با خراب شدن این لاستیک احتمال فاسد شدن مواد غذایی داخل یخچال وجود دارد برای جلوگیری از ایجاد این مشکل‌ها، باید لاستیک درب یخچال را تعویض کرد. در ادامه این مطلب، به نحوه تعویض لاستیک درب یخچال خواهیم پرداخت.

نوار درب یخچال

ساید وی آی پی با کارشناسانی متخصص، متعهد و کارآمد آماده‌ی پاسخگویی به سوالات شما عزیزان می‌باشد.

انواع نوار درب یخچال

ابتدا به توضیح انواع مختلف درب یخچال‌ها می‌پردازیم. لاستیک درب یخچال‌ها با توجه به شکلی که به بدنه و درب یخچال متصل می‌شوند، در دو نوع وجود دارند:

نوع اول از این لاستیک‌ها لاستیک یا نواری است که با استفاده از پیچ به بدنه یخچال محکم می‌شود، این نوع از لاستیک‌ها در بسیاری از یخچال فریزرها به چشم می‌خورند.

نوع دوم از لاستیک یخچال‌ها، لاستیک‌هایی هستند که بدون استفاده از پیچ به بدنه یخچال محکم می‌شوند. این لاستیک‌ها به صورت پرسی یا با استفاده از چسب به بدنه یخچال متصل می‌شوند.

تشخیص خراب بودن لاستیک درب یخچال

ممکن است برای همه شما تا به حال پیش آمده باشد که در یخچال به درستی بسته نمی‌شود و حتماً باید با فشار در یخچال را ببندید. ممکن است به دلیل زیاد بودن مواد غذایی داخل یخچال، این مشکل به وجود بیاید که در یخچال بسته نشود. هم اینکه ممکن است به دلیل خراب شدن لاستیک درب یخچال، درب یخچال به درستی بسته نشود. در این شرایط فشار آوردن به درب یخچال فقط باعث خراب‌تر شدن بیشتر لاستیک آن می‌شود. اگر به تازگی متوجه شده‌اید که کمپرسور یخچال‌تان به سختی مشغول کار است و یخچالتان بیش از حد معمول کار می‌کند، احتمال خراب شدن لاستیک درب یخچال وجود دارد. همچنین اگر لاستیک درب یخچال دارای پارگی‌ها و ترک‌های عمیقی باشد، در این صورت باید به فکر تعویض لاستیک درب یخچال باشید. البته ممکن است شل شدن لاستیک درب یخچال نیز، از علل بسته نشدن درب یخچال باشد.

برای چک کردن خرابی لاستیک درب یخچال، آزمایشی وجود دارد که در ادامه نحوه تعویض لاسیک درب یخچال به آن اشاره خواهیم کرد.
• ابتدا یک کاغذ را لای در یخچال قرار داده و در را به آرامی ببندید، سپس سعی کنید این کاغذ را به آرامی بیرون بکشید. اگر کاغذ به راحتی از لای در یخچال و بدون اعمال هیچ فشاری بیرون آمد، باید به فکر تعویض لاستیک درب یخچال باشید.
• همچنین می‌توانید دست خود را نزدیک درب یخچال گرفته و اگر در این شرایط سرمایی را حس کردید، یعنی مشکلی در لاستیک درب یخچال وجود دارد و ممکن است لاستیک یخچال نشتی داشته باشد.

تعویض لاستیک درب یخچال

راهنمای تعویض لاستیک درب یخچال

نحوه تعویض لاستیک درب یخچال به گونه‌ای است که قبل از آن باید از خراب بودن لاستیک اطمینان حاصل فرمایید، زیرا ممکن است، مشکل به وجود آمده به سبب خراب شدن درب یخچال باشد، که در این صورت نیاز به تعویض کل درب یخچال دارید. اگر در هنگام باز و بسته کردن درب یخچال صدای تقی را می‌شنوید، به این معنی است که درب یخچال خراب شده است. در غیر این صورت لاستیک درب یخچال دچار مشکل شده است و تعویض کردم لاستیک به تنهایی می‌تواند مشکل به‌وجود آمده را رفع کند. که در ادامه این مطلب نحوه تعویض لاستیک درب یخچال را به صورت مرحله به مرحله و کامل توضیح داده‌ایم. توجه داشته باشید که قبل ازاقدام به تعویض لاستیک درب یخچال ابتدا یخچال را از برق بکشید تا بتوانید در این شرایط که در یخچال باز است از به هدر رفتن برق جلوگیری کنید.

نحوه تعویض لاستیک درب یخچال‌های پیچ و مهره دار

نحوه تعویض لاستیک درب یخچال‌هایی که با پیچ و مهره لاستیک به درب آن‌ها محکم شده است به این شکل است که ابتدا لاستیک را با استفاده از پیچ و مهره به درب یخچال محکم کرده‌اند، پیچ و مهره‌ها در زیر لاستیک درب یخچال تعبیه شدند.


◀ ابتدا لاستیک درب یخچال را به سمت بالا بکشید تا بتوانید مکان این پیچ و مهره‌ها را پیدا کنید، سپس با استفاده از یک پیچ گوشتی چهارسو شروع به شل کردن پیچ‌ها کنید اما توجه داشته باشید که این کار را تا قبل از اینکه پیچ‌ها از جای خود در بیایند ادامه دهید، چرا که باز کردن کامل پیچ و مهره‌ها فقط کار شما را سخت‌تر می‌کند.
◀ بعد از اینکه پیچ‌ها را از جای خود شل کردید می‌توانید شروع به جداسازی لاستیک از درب یخچال کنید، دقت کنید که برای جدا کردن لاستیک درب یخچال از درب آن، به زور و فشار زیادی نیاز نیست و به آرامی می‌توانید این کار را انجام دهید. بعضی اوقات به منظور ریختن مایعات شیرین مثل شربت که قدرت چسبندگی دارند، لاستیک به درب یخچال می‌چسبد و به راحتی نمی‌توان آن را جدا کرد. که در این شرایط می‌توانید با استفاده از یک اسکاچ آغشته شده به مایع ظرفشویی، این چسبندگی را از بین ببرید و به راحتی لاستیک را از درب یخچال جدا کنید.
◀ پس از اینکه لاستیک درب یخچال را به طور کامل جدا کردید، با استفاده از یک اسکاچ و آب ولرم و صابون، شروع به تمیز کردن لاستیک کنید. زیرا ممکن است که چربی‌ها و آلودگی‌هایی لاستیک را در بر گرفته باشد و این امر موج  ایجاد مشکل در آن شده باشد.
 نحوه تعویض لاستیک درب یخچال به گونه‌ای است که می‌توانید قبل از تعویض، چک کنید که اگر مشکلی سطحی باشد و به آسانی قابل حل باشد، آن مشکل را خودتان در خانه حل کنید. ولی اگر مشکل سطحی و قابل حل نبود شما باید لاستیک درب یخچال را تعویض کنید و نیازی به تعمیر کردن لاستیک قدیمی نیست.
◀ در نحوه تعویض لاستیک درب یخچال وازلین و گریس را به سمتی که لاستیک به بدنه یخچال می‌چسبد بزنید و سپس به یخچال وصل کنید، این کار موجب جلوگیری از ترک‌خوردگی لاستیک می‌شود.
◀ برای متصل کردن لاستیک به بدنه یخچال ابتدا لاستیک را روی درب قرار داده و سپس پیچ‌ها را در جاهای خود قرار دهید و با پیچ گوشتی شروع به بستن پیچ‌ها بکنید.
◀ برای محکم کردن پیچ‌ها به لاستیک و بدنه یخچال این کار را از گوشه‌های درب شروع کنید ولی توجه داشته باشید که پیچ‌ها را تا حد زیادی محکم نکنید، زیرا این کار خود موجب آسیب زدن به لاستیک درب یخچال می‌شود.

بعضی مواقع ممکن است وقتی که درب یخچال دچار ترک خوردگی‌هایی شود که این مشکل به دلیل خشک بودن لاستیک ممکن است ایجاد شده باشد. این ترک خوردگی‌ها موجب ایجاد مشکل در بستن درب یخچال می‌شوند که برای حل این مشکل می‌توانید از گریس یا وازلین استفاده کنید. اگر لاستیک قدیمی درب یخچال با این راه حل‌ها درست نشد شما باید لاستیک قدیمی را دور انداخته و لاستیک جدیدی را تهیه فرمایید.

نحوه تعویض لاستیک درب یخچال‌

نحوه تعویض لاستیک درب یخچال‌های پرسی و بدون پیچ

نحوه تعویض لاستیک درب یخچال‌های بدون پیچ به این شکل است که شما ابتدا لاستیک درب یخچال را به آرامی از روی شیارهای آن جدا می‌کنید. در صورتی که در این نوع در پلاستیک درب یخچال با استفاده از چسب به درب آن محکم شده باشد شما می‌توانید با استفاده از کاردک و یا زیک جسمی که نوک تیز دارد و می‌تواند لاستیک را از درب جدا کند استفاده کنید. پس از جدا کردن لاستیک از درب یخچال می‌توانید لاستیک را با اسکاچ و آب و صابون بشویید تا اگر آلودگی روی لاستیک موجب ایجاد مشکل شده باشد، بتوانید آن را رفع کنید تا دیگر مجبور به تهیه لاستیک‌جدید نباشید. در غیر این صورت باید لاستیک جدید را تهیه کنید. پس از آماده بودن لاستیک آن را به آرامی روی درب یخچال قرار داده و با استفاده از چسب آن را به درب یخچال می‌چسبانیم.

پس از چسباندن لاستیک به درب یخچال باید دقت کنید که در یخچال را نباید به مدت حداکثر ۴ ساعت باز کنید تا چسب قدرت چسبندگی خود را نشان داده و لاستیک به درب یخچال محکم شود، در غیر این صورت لاستیک‌دوباره از درب یخچال جدا می‌شود. در نحوه تعویض لاستیک درب یخچال‌هایی که لاستیک با استفاده از چسب به درب می‌چسبد ممکن است اتصال لاستیک به درب با مشکلی مواجه شود، که در این شرایط توصیه می‌شود از یک تکنیسین تعمیر یخچال کمک بگیرید.

لاستیک در یخچال

ابعاد و اندازه لاستیک درب یخچال

در ادامه نحوه تعویض لاستیک درب یخچال اشاره‌ای به ابعاد و اندازه لاستیک درب یخچال می‌کنیم، باید توجه داشته باشید که ابعاد و اندازه لاستیک درب یخچال با توجه به مدل و برند یخچال‌ها با یکدیگر متفاوت می‌باشد. در نتیجه در هنگام تعویض لاستیک درب یخچال ابتدا باید مدل و برند یخچال را بدانید تا بتوانید لاستیک درست را انتخاب و خریداری نمایید. یعنی می‌توان گفت هر یخچال لاستیک درب مختص خود را دارد. لاستیک‌های درب یخچال‌ها در ابعادها و اندازه‌های مختلفی تولید می‌شوند، که این لاستیک‌ها در بازارها در ابعاد و اندازه‌های مختلف عرضه می‌شوند و به راحتی می‌توانید آن‌ها را خریداری کنید. ابعاد لاستیک درب یخچال‌ها می‌تواند می‌تواند تا ۷۰ سانتی‌متر، ۸۰ سانتی‌متر، ۹۰ سانتیمتر، ۱۲۰ سانتیمتر، ۱۴۰ سانتیمتر و یا حتی ۱۸۰ سانتیمتر باشد، که همه این اندازه‌ها بستگی به مدل و برند یخچال مورد نظر دارد.

تاریخ انتشار 1402/06/08

تخصصی ترین دپارتمان تعمیرات برندهای لوازم خانگی در تهران

‫0/5 ‫(0 نظر)

دیدگاهتان را بنویسید