تفاوت کمپرسور معمولی و اینورتر یخچال

در یک تعریف ساده و کلی کمپرسور یکی از اجزای اصلی هر سیستمی است که دما را تبادل می‌کند. کمپرسور معمولی و اینورتر یخچال دو قطعه بسیار کاربردی در نسل‌های متفاوتی از یخچال می‌باشند که با یکدیگر متفاوت هستند. حال اگرمایلید با کمپرسور معمولی، کمپرسور اینورتر و یا تفاوت کمپرسور معمولی و اینورتر یخچال بیش‌تر آشنا شوید با ما در ادامه همراه باشید.

تفاوت کمپرسور معمولی و اینورتر یخچال

ساید وی آی پی با کارشناسانی متخصص، متعهد و کارآمد آماده‌ی پاسخگویی به سوالات شما عزیزان می‌باشد. شما می‌توانید با توجه به محل سکونت خود با نزدیک ترین نمایندگی های ما در ارتباط باشید.

کمپرسور معمولی و کمپرسور اینورتر یخچال چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

چرخه خنک کننده یخچال بدین صورت است که مبرد پس از گرفتن گرمای یخچال این گرما را به شکل گاز به کمپرسور منتقل می‌کند. کمپرسور گاز را به مایع تبدیل کرده و سپس به داخل لوله‌های کویل در پشت یخچال منتقل می‌کند. سیستم خنک کننده بدین صورت از محتویات درون یخچال در برابر گرما محافظت می‌کند. کمپرسور که نقش مهمی در سیستم خنک کننده یخچال ایفا می‌کند در دو نوع معمولی و اینورتر وجود دارد. ما در این بخش می‌خواهیم به تفاوت کمپرسور معمولی و اینورتر یخچال بپردازیم.

از نظر تازگی و طراوت مواد غذایی

همانگونه که می‌دانید یکی از اصلی‌ترین دلایل خراب شدن و از بین رفتن تازگی مواد غذایی درون یخچال بالا و پایین شدن دمای درون یخچال می‌باشد. یخچال‌های نسل جدید به علت داشتن کمپرسور اینورتر می‌توانند سرعت و شتاب خود را حفظ کنند در نتیجه مواد غذایی، میوه و سبزیجات طراوات و تازگی خود را حفظ می‌کنند و برای مدت بیش‌تری سالم باقی می‌مانند.

از نظر میزان سروصدا

طراحی کمپرسور اینورتر به گونه‌ای است که سروصدای کم‌تری نسبت به نوع معمولی تولید می‌کنند و این یکی از مزایای نوع اینورتر می‌باشد. از جمله معایب کمپرسورهای معمولی زیاد بودن سروصدای آن‌ها در زمان کار کردن است.

از نظر قیمت

یکی دیگر از تفاوت کمپرسور معمولی و اینورتر یخچال در قیمت است. کمپرسور اینورتر به علت مزایای که نسبت به نوع معمولی دارد طبیعتا قیمت بیش‌تری دارد. شاید نوع اینورتر گران‌تر باشد اما از نظر کارایی، عملکرد، طول عمر، میزان مصرف انرژی و… از کمپرسور معمولی بهتر است. بنابراین این افزایش قیمت قابل توجیه می‌باشد.

از نظر تست

خرابی کمپرسور معمولی و حتی اینورتر یکی از رایج‌ترین مشکلات یخچال‌ها می‌باشد. از علائم خرابی کمپرسور می‌توان به کار کردن زیاد دستگاه، پایدار نبودن دمای داخل یخچال، سروصدا زیاد کمپرسور در هنگام کار کردن و استشمام بوی بد از یخچال اشاره داشت. حال اگر می‌خواهید کمپرسور معمولی و یا حتی اینورتر یخچال را تست کنید، باید با استفاده از یک اهم متر سیم‌های کمپرسور را تست کنید. علاوه بر آن باید جریان این قطعات را بررسی کنید چراکه گرفتگی مدار سرمایش سبب می‌شود تا سیم پیچ کمپرسور جریان بیش‌تری را بکشد. تست میزان سالم بودن کمپرسور فقط می‌تواند توسط افراد حرفه‌ای و متخصص در این زمینه انجام شود.

از نظر پایداری

یکی دیگر از تفاوت کمپرسور معمولی و اینورتر یخچال پایداری است. پایداری در یخچال‌های دارای کمپرسور اینورتر نسبت به یخچال‌های دارای کمپرسور معمولی بیش‌تر است. در واقع کمپرسورهای اینورتر طول عمر بیش‌تری نسبت به معمولی دارند. احتمال خرابی و بروز مشکل در نوع معمولی بیش‌تر است.

از نظر قدرت

قدرت نوع اینورتر نسبت به نوع معمولی بیش‌تر است. کمپرسورهای معمولی با حداکثر توانی که دارند کار می‌کنند اما کمپرسورهای نوع اینورتر متناسب با دمای درونی یخچال کار می‌کنند.

از نظر سرعت

سرعت یکی دیگر از تفاوت کمپرسور معمولی و اینورتر یخچال می‌باشد. سرعت در کمپرسور معمولی ثابت است. در واقع با شروع فعالیت یخچال سرعت و شتاب ثابت است. در کمپرسور اینورتر سرعت و شتاب متناسب با دما تغییر می‌کند. هنگامی که دما بیش‌تر باشد مانند فصل تابستان سرعت و شتاب آن بیش‌تر و هنگامی که دما پایین باشد مانند فصل زمستان سرعت و شتاب کمپرسور اینورتر پایین است و همین امر موجب صرفه جویی در مصرف برق شده است. یکی دیگر از تفاوت کمپرسور معمولی و اینورتر یخچال این است که کمپرسور معمولی دور ثابت دارند اما کمپرسور اینورتر دور متغییر دارند.

از نظر حساسیت

کمپرسور اینورتر نسبت به کمپرسور معمولی از حساسیت بیش‌تری برخوردار است چراکه شبکه الکتریکی کمپرسور اینورتر به نوسانات جریان برق حساسیت نشان می‌دهد. بنابراین بهتر است اگر سیم کشی خانه‌تان مشکلاتی دارد یا در هنگامی که برق در مدت زمان کوتاهی قطع و وصل می‌شود، از محافظ یخچال استفاده کنید.

بررسی تفاوت کمپرسور معمولی و اینورتر یخچال به ما نشان می‌دهد که یخچال‌های مجهز به کمپرسور اینورتر، یخچال‌های کم مصرفی هستند. هیچ زمانی در حالت خاموشی قرار ندارند و دمای درونی یخچال ثابت است و در هر فصلی چه تابستان چه زمستان هنگام باز و بسته شدن در یخچال دمای یخچال ثابت باقی می‌ماند. همین دلایل باعث بالا رفتن هزینه یخچال‌های دارای کمپرسور اینورتر شده است.

یخچال چگونه کار می‌کند؟

وظیفه اصلی یخچال خنک نگه داشتن محتویات درون یخچال است و این کار را سیستم خنک کننده انجام می‌دهد. همانگونه که پیش‌تر گفته شد در یخچال‌ها یک مبرد و لوله‌ها یا کویل وجود دارند که در پشت یخچال هستند. مبرد گرمای یخچال را می‌گیرد می‌گیرد و بعد آن را به گاز تبدیل کرده کرده و سپس به کمپرسور انتقال می‌دهد. حال کمپرسور گرمایی را که گرفته بود به مایع تبدیل می‌کند و به لوله‌های موجود در پشت یخچال می‌دهد. بدین صورت مواد غذایی داخل یخچال خنک می‌شوند. کمپرسور برای انجام کار خود از برق استفاده می‌کند. علاوه بر کمپرسور یخچال بخشی به نام ترموکوپل دارد که بخشی از سیستم تنظیم دمای یخچال است. وظیفه ترموکوپل این است که دمای یخچال را تشخیص داده و بر اساس دمای یخچال کمپرسور را روشن یا خاموش کند.

یخچال

کمپرسور معمولی یخچال چگونه کار می‌کند؟

کمپرسور معمولی در یخچال‌ها بیش‌تر تک سرعته می‌باشند. به عبارتی میزان دما در عملکرد این نوع از کمپرسورها تاثیری نخواهد داشت و با شروع کار یخچال سرعت و شتاب و یکسان خواهد بود. طراحی این نوع از کمپرسورها به گونه‌ای است که حداکثر بار را پشتیبانی می‌کنند یعنی برای دمای بالا در فصل تابستان. در واقع کمپرسورهای معمولی در شرایط اوج یا پیک بار حتی در فصل زمستان که به گرمای کم‌تری نیاز است، کار خود را انجام می‌دهند و همین موضوع باعث شده است تا از نظر اقتصادی مقرون به صرفه نباشند چراکه همیشه مصرف انرژی بالایی دارند. بنابراین در یخچال‌های نسل جدید از این نوع کمپرسور استفاده نمی‌کنند و کمپرسورهای اینورتر را جایگزین کمپرسور معمولی کرده‌اند.

همانگونه که می‌دانید با هر بار باز شدن درب یخچال گرما وارد یخچال می‌شود، وظیفه کمپرسور معمولی در این شرایط این است که این بار وارد شده را به خوبی پشتیبانی کند. بنابراین نتیجه می‌گیریم اکثر کمپرسورهای معمولی برای پشتیبانی از پیک بار و باز و بسته شدن درب یخچال طراحی شده‌اند.

تخصصی ترین دپارتمان تعمیرات برندهای لوازم خانگی در تهران

یخچال با کمپرسور اینورتر چگونه کار می‌کند؟

کلمه اینورتر خود به معنای مبدل است. در واقع اینورتر قسمتی از برد الکتریکی است و می‌تواند به صورت برد مجزا یا همراه با برد اصلی در یک برد جایگذاری شود. کمپرسورهای اینورتر که با نام کمپرسورهای خطی نیز شناخته شده هستند بیش‌تر شبیه به یک شتاب دهنده ماشین عمل می‌کنند. در زمانی که به سرعت بیش‌تری نیاز است، شتاب بیش‌تری نیز دارد و در زمانی که به سرعت کم‌تری نیاز است، شتاب کم‌تری نیز دارد. یخچال‌های دارای کمپرسور اینورتر در طول ماه‌های گرم سال که بار خنک‌کنندگی بیش‌تر است، مصرف انرژی بیش‌تر دارند چراکه با حداکثر ظرفیت خود کار می‌کنند و برعکس در ماه‌های سرد سال که بار سرما کم‌تر می‌باشد، این مدل از کمپرسور مصرف انرژی کم‌تری دارند. همچنین در طول شب‌های فصل تابستان به این دلیل که دمای هوا در شب کم‌تر از روز است، مصرف انرژی آن نیز کم‌تر می‌شود. به عبارتی کمپرسور اینورتر در زمانی که دمای محیط و یخچال بالا باشد با سرعت و شتاب بالاتری کار می‌کند و هنگامی که دما درونی یخچال و محیط پایین می‌آید با سرعت و شتاب کم‌تری کار میکند.

تکنولوژی اینورتر چیست؟

همانگونه که تاکنون دریافتید کمپرسور اینورتر با ایجاد تغییر در سرعت موتور در زمان‌هایی که نیاز است، حدود ۲۰ الی ۴۰ درصد در مصرف برق صرفه‌جویی می‌کنند. از دیگر ویژگی‌های این نوع از کمپرسورها این است که حتی زمانی که دما ثابت شده است و به پایداری رسیده است هیچ گاه خاموش نمی‌شود و فقط برای حفظ دمای درونی یخچال با سرعت و شتاب پایین‌تری کار می‌کنند.

مزایای تکنولوژی اینورتر

از مزایای کمپرسور اینورتر یا کمپرسور خطی می‌توان به موارد زیر اشاره داشت.
✔️ در یک چرخه خاموش روشن یخچال دارای کمپرسور معمولی دمای داخلی یخچال متغییر است اما در یخچال‌های مجهز به کمپرسور اینورتر دمای درونی یخچال ثابت باقی می‌ماند.
✔️ هنگامی که دمای درونی یخچال ثابت می‌شود، میزان مصرف انرژی یخچال مجهز به کمپرسور اینورتر کم‌تر است.
✔️ استفاده از یخچال کمپرسور اینورتر از نظر اقتصادی به صرفه‌تر است. اگرچه هزینه آن بیش‌تر است اما به این دلیل که طول عمر بالاتری دارند و در مصرف انرژی برق صرفه‌جویی می‌کنند، به صرفه‌تر است.
✔️ کمپرسور معمولی برای شروع کار خود به زمان بیش‌تری حدود سه الی چهار دقیقه نیاز دارد این در حالی است که زمان شروع کار یخچال مجهز به کمپرسور اینورتر بسیار پایین‌تر به نظر می‌رسد.
✔️ موتورهای معمولی ضریب قدرت یا توان پایین‌تری نسبت به موتورهای اینورتر دارند.
✔️ ضریب قدرتی کمپرسورهای اینورتر یا همان خطی چیزی در حدود یک است و این موضوع نه تنها موجب کاهش مصرف انرژی برق می‌شود بلکه باعث کاهش هزینه‌ها نیز می‌شود و از نظر اقتصادی مقرون به صرفه است.

تکنولوژی اینورتر

نکاتی مهم در رابطه با تعمیر موتور یخچال

تعمیر موتور یخچال یا تعمیرکمپرسور یخچال، کاریست تخصصی، که بهتر است زیر نظر افراد متخصص انجام گیرد. خیلی از اوقات، تعمیر موتور یخچال، صرفه اقتصادی ندارد، زیرا هیچ ضمانتی برای درست کارکردن و مدت دوام آن، وجود ندارد، پس هیچ‌گاه تعمیر کمپرسور یخچال را به افراد غیر متخصص نسپارید. بی‌توجهی به عیوب و نشانه‌های کوچک، می‌تواند صدمه‌ی بیشتری به موتور و تجهیزات یخچال وارد کند و هزینه‌ی بیشتری را تحمیل کند. برای مثال، خرابی نوار و لاستیک‌های یخچال، می‌تواند عایق یخچال را مختل کرده و در نتیجه، مدت زمان کارکرد موتور طولانی‌تر شود و داغ شدن آن را در پی داشته باشد و این موضوع می‌تواند در دراز مدت موجب خرابی موتور شود.

درصورت خرابی موتور و زمانی‌که به فکر تعمیر موتوری یخچال هستید؛ باید بدانید که کمپرسور از قطعات مهم یخچال است که برای انجام شارژ گاز دستگاه، باید به نوع گاز کمپرسور توجه شود که از همان مدل گاز شارژ شود. گاهی اوقات دستگاه یخچالتان شروع به کار میکند و استارت میزند ولی فیوز برق می‌پرد، این هم یکی از نشانه‌های خرابی کمپرسور است، که نیاز به تعمیر کمپرسور یخچال می‌باشد. بعضی اوقات به موتوریخچال دست می‌زنید و می‌بینید که بسیارداغ است، این هم یکی از دلایل سوختن موتور است که باید برای تعمیر موتور یخچال اقدام کنیم.

کلام آخر

احتمالا تا کنون دریافتید که کمپرسور یکی از قطعات حساس و حیاتی هر یخچالی است به طوری که از آن به عنوان قلب تپنده یخچال یاد می‌شود. کمپرسور در بخش خنک کننده یخچال نقش اصلی را ایفا می‌کند. در واقع وظیفه اصلی یخچال‌ها هم خنک نگه داشتن مواد غذایی است. بنابراین اگر کوچک‌ترین مشکلی در این قطعه حساس به وجود بیاید، عملکرد یخچال مختل می‌شود و نمی‌تواند به خوبی کار کند. همچنین در صورت بروز هر گونه مشکل در کمپرسور نیازمند یک فرد حرفه‌ای در این زمینه است چراکه تعمیرات این قطعه بسیار تخصصی است. کمپرسور یخچال در نوع معمولی و اینورتر وجود دارد. سعی ما در این مقاله بر این بوده تا اطلاعات جامع و کاملی در ارتباط با کمپرسور معمولی و اینورتر و تفاوت کمپرسور معمولی و اینورتر در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. از همراهی شما سپاس‌گزاریم.

تاریخ انتشار 1402/06/05

‫0/5 ‫(0 نظر)

دیدگاهتان را بنویسید